assalamualaikum

atas

Anak Melayu Bugis@Facebook

bubble

Cursors

Proton Logo

Title blog bergerak

Wednesday, November 10, 2010

Apa yang Istimewanya Johor? part.1


Perkataan ‘Ekkk’… ‘Ekk’ ialah trademark orang Johor. Digunakan di hujung SETIAP ayat menggantikan tanda soal. Sebagai contoh, “Ni awak punyer ekk?”,” Nama awak saper ekk?”, “Kenapa kite kaler tak cantik ekk ?” dan macam-macam ekk lagi.

Johor Bahru-Johor-JB…..Orang Johor panggil Johor Bahru bukan JB, tapi Johor, jangan terkejut. Kalau orang di negeri Johor sebut Johor, ia sebenarnya Johor Bahru (JB), sebuah bandar (ibu negeri Johor) dan bukan Johor, negeri. Biasa digunakan oleh mereka yang tinggal di luar Bandar Johor Bahru seperti di Masai, Kulaijaya, lain-lain. Sebagai contoh, “Beb, gua nak turun Johor laa. Lu mahu ikut gua tak? “ Jadi, sekiranya anda sememangnya anak jati Johor, tak kira di daerah mana pun kalau kata nak pergi Johor, sebenarnya nak ke Johor Bahru la tu. Jangan pulak buat lawak bongok** berkata, ” Eh, lu kan dah ada kat Johor?”…

Loghat Muar…’pronounce’ Muar as MUOR (kena juih bibir sikit). Di akhir perkataan yang sepatutnya berakhir dengan “AR” ditukar kepada “OR”. Muar ni lain daripada yang lain. Lain pula dengan Melaka yang di tukar dengan “AU” bukan “OR”. Sebagai contoh, “Aku kena pakai seluor besor untuk main bola kat Bandor Muor besok (Aku kena pakai seluar besar nak main bola di Bandar Muar esok) - Muar..”Aku kena pakai seluau besau untuk main bola kat Bandau Muau sok” - Melaka...Aku sebagai anak jati Muar, kadang-kadang tu terkeluar gak bahasa Muar yang ramai tak paham…Tapi apa yang aku tahu bahasa Muar ni agak kasar sedikit jika nak di bandingkan dengan bahasa dari daerah lain di Johor..jangan terkejut..Bahasa Melaka lagi kasau kalau nak tahu..tak percaya, berborak la dengan orang Melaka, kalau anda jenis tak sakit hati..Aku cuma cakap macam tu bila berjumpa dengan ‘true blue Johorean’ aje. Lapo (lapar), penampor (penampar), ulor (ular), pagor (pagar) dan lain-lain.


Perkataan ‘Endut’..Diorang ada endut **. Kalau tak pernah berendut, mesti pernah ada endut tak pun busuk-busuk pun teringin nak ada endut, betol tak?. Contoh ayat, “Haa…kau dah ada endut yer ? Kau pergi berendut kat mana ? Orang berendut dia pun nak berendut”.


Kenduri Kawin Ada Telur Pindang.. Telur pindang ialah telur ayam yang direbus dengan segala macam rempah dan dedaun untuk mendapatkan rasa yang begitu sedap. Makan telur pun tak pe. Lepas rebus, telur akan berwarna cokelat. Kulit dan isi pun warna cokelat. Aku suka makan telur pindang ni sebab kenduri kahwin kat negeri Johor je ada..Lagipun beli kat kedai pun 1 biji telur pindang yang dah siap di masak ni menjangkau lebih kurang RM2.00.. Kebiasaannya, orang buat telur pindang ni untuk sesuatu majlis keramaian, seperti majlis perkahwinan. Zaman dulu-dulu, selalunya orang kaya-kaya je buat telur pindang ni sebab ianya rumit dan makan masa berjam-jam selain menggunakan kos yang tinggi.

Perkataan leca, gobok dengan gebor..Tidur atas leca**. Baju simpan dalam gerobok **@gobok. Tidur pakai gebor (selimut). Perkataan ini sangat biasa di gunakan oleh orang Johor. Jangan terkejut kalau bukan orang Johor pun tahu ataupun pakai perkataan ini..

Siaran TV Singapore dengan Indonesia…Orang Johor jarang tengok RTM sebab semua cerita dah tengok kat TV Singapore ngan indonesia!!! Tapi, TV Singapore cuma dapat ditengok oleh penduduk JB dan kawasan yang sewaktu dengannya. Kalau pegi tengok daerah lain macam Muar, Segamat, dan lain-lain, dapat dilihat aerial TV semua setinggi pokok kelapa – semata-mata nak dapatkan siaran dari Singapore ngan indonesia!…Tapi lagi senang pakai Astro, tak payah panjat-panjat nak ‘adjust’ aerial yang tinggi-tinggi tu.

Rujuk Kamus Johor :

Saing - pergi bersama-sama..”nanti kite saing ehh gi sekolah”
Bongok – bodoh Bigor – gila-gila, contoh :- Apek Senario tu macam budak BIGOR ekk
Endut – makwe/pakwe. Awek/balak. Boifren/girlfren. Boleh digunakan tanpa mengira jantina.
Berendut - berpasangan. Pergi berendut- dating.
Leca - tilam. Biasanya dibuat sendiri menggunakan kekabu (orang zaman dulu-dulu semua DIY – tak ada Vono, Slumberland ).
Gerobok, Gobok -Almari. Tak kiralah simpan kain baju ke, simpan pinggan mangkok ke. Sajak sesuai @ tidak -bkn puisi tau!!…
roti perata – roti canai
semangka -tembikai
epok2 –karipap

3 comments:

  1. kena campak mne2 pn johor tetap besh.....rindu la nk ckp gobok, kt sni xde yg phm....

    ReplyDelete
  2. Johor sememangnya terbaekk..
    gerek seyh..

    ReplyDelete
  3. Lebih kurang je loghat muar dgn Pahang terutama di daerah rompin. ade vokal 'O' di hujung..

    contoh ayat :

    - awok bagi penampo jer budok kuang ajo tuh..

    p/s : telur pindang kat kenduri kahwin org Pahang pun bersepoh2 jgk..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jata Johor

Jata Johor

youtube

Lagu Bangsa Johor

Allah peliharakan Sultan
'Nugrahkan Dia segala kehormatan

Sehat dan ria, kekal dan makmur
Luaskan kuasa, menaungkan kami

Rakyat dipimpini berzaman lagi
Dengan Merdeka bersatu hati

Allah berkati Johor
Allah selamatkan Sultan